Història d’un cavall

19/08/2015 Comentarios desactivados en Història d’un cavall

Història d'un cavall

Lleó Tolstoi, Història d’un cavall, Traducció de Josep Navarro (revisada por Manuel de Seabra), Il.lustracions d’Andreu Alfaro, Edicions de la Magrana, 1984

Precioso relato, maravillosamente ilustrado por el escultor Andreu Alfaro. Tolstoi adopta el punto de vista de un caballo para observar el mundo con ojos distanciados, críticos, extrañados. Los postulados obvios, las ideas preconcebidas y los prejuicios que administran y organizan nuestra mirada y nuestra percepción del mundo que nos rodea son cancelados radicalmente utilizando el punto de vista de alguien extraño y extrañado, el punto de vista de un caballo:

El mot ‘el meu cavall’ em semblà tan il.logic com ‘la meva terra’, ‘el meu aire’, ‘la meva aigua’. Confesso que em produí una impressió profunda. (…) Els homes, veieu, no es deixen guiar pels fets, sinó per les paraules. A la possibilitat de fer aquesta o aquella altra cosa, prefereixen la possibilitat de parlar d’aquest o d’aquell objecte en els termes convinguts per endavant. I aquests termes, que tenen una gran importància per a ells, son els següents: ‘el meu’, ‘la meva’, ‘els meus’. Ells en fan ús en parlar de diversos éssers vius, de la terra, dels homes, àdhuc dels cavalls. També és cosa correntíssima que, en parlar d’un objecte, una sola persona pugui aplicar la paraula ‘meu’. La persona que té la possibilitat d’aplicar la paraula ‘meu’ a un gran nombre d’objectes, és considerada pels altres la més feliç. (…) La finalitat principal d’aquest animal estrany anomenat ‘home’, no és pas fer allò que considera bo i just, sinó tenir la possibilitat d’aplicar la paraula ‘meu’ a un gran nombre d’objectes, Aquesta és la diferència fonamental entre nosaltres i els homes. I sense parlar d’altres avantatges, cal dir amb franquesa que això sol basta per a situar-nos en un graó molt superior al d’ells, en l’escala dels éssers vivents.” (pp. 44-47)

Etiquetado:,

Los comentarios están cerrados.

¿Qué es esto?

Actualmente estás leyendo Història d’un cavall en emak bakia.

Meta